AFC News

FIFA.com - Latest News

Kedah megah, Johor FC rebah

Oleh Bashah Zainol Abidin dan Rizar Mohd Noor

KEPUTUSAN seri 3-3 ketika bertemu Eastern Athletic di Hong Kong malam tadi memastikan peluang masih terbuka untuk Kedah melayakkan diri ke peringkat suku akhir Piala AFC musim ini.

Ketua jurulatih Kedah, Mohd Azraai Khor Abdullah, berkata pasukannya kurang bernasib baik kerana lawan berjaya menjaringkan gol penyamaan pada minit ke-93 perlawanan.

“Kita berjaya mendahului dengan dua gol tetapi Eastern Atheletic dengan pemain importnya berjaya menyamakan kedudukan tetapi kelebihan 3-2 yang dimiliki sehingga minit ke 90 gagal dipertahankan pemain pertahanan.

“Walaupun seri, peluang untuk layak ke pusingan kedua masih cerah dan kemenangan ke atas ACB Hanoi di Alor Star akan memastikan laluan ke peringkat suku akhir,” kata Azraai.

“Anak buah saya beraksi dengan baik untuk menjaringkan tiga gol menerusi dua gol Khyril Muhymeen dan satu, Sabri Abu tetapi nasib tidak menyebelahi kita kerana lawan berjaya menyamakan kedudukan tiga minit pada masa kecederaan,” kata Azraai.

Sementara itu, jurulatih Johor FC, Ramlan Rashid terpaksa menerima hakikat betapa saingan Piala AFC tampak terlalu tinggi buat Si Lebah selepas dibelasah 1-4 oleh South China dari Hong Kong dalam saingan pusingan kedua di Stadium JCorp, Pasir Gudang, petang semalam.

“Memang ia pendedahan terbaik buat Johor FC tetapi masih belum mampu menyaingi kehebatan pasukan lawan yang lebih bersedia tetapi saya lihat kepada senario positif bola sepak buat pasukan bertaraf kelab.

“Kekalahan itu amat mengecewakan apabila pemain terlalu perlahan dan tidak mengikut arahan malah sering hilang bola dan terlalu bergantung kepada Eddy Helmi yang sentiasa bekerja keras tetapi pemain lain tidak bekerjasama,” jelas Ramlan.

Gol South China diperoleh menerui Carlos Ferrrari pada m-29 dan 89. Tales Schuzt (m-47) serta Chan Chi Hong (m-65). Gol tunggal Johor FC dijaringkan Eddy Helmi Manan pada m-50.